Semester

Om du vill ha semester eller vara ledig under din arbetslöshet så ska du meddela Arbetsförmedlingen om det så att de vet att du inte finns tillgänglig. Du måste också meddela oss på HRAK. Är det en kortare semester eller ledighet så gör du detta enklast genom att redovisa ”semester” eller ”förhindrad” på din tidrapport. 

Semester eller annan ledighet (förhinder att söka arbete) är alltid hela dagar. Om du har semester från en deltidsanställning så räknas din lediga tid som en hel dag, även om du i vanliga fall skulle ha arbetat färre timmar.

Om du har en deltidsanställning med semesterrätt (anställd enligt schema eller procentanställd) och tar en längre semester (hel vecka eller längre) så anses du ha semester på heltid under den tiden och du har inte rätt att få ersättning från a-kassan på deltid under din semester. Det är därför viktigt att du fyller i din semestertid på tidrapporten.

Om du inte har någon anställning, eller om du är anställd för enstaka dagar (per timme), så ska du kryssa rutan ”förhindrad” på tidrapporten när du är ledig. Du har då inte semester från en anställning i den bemärkelsen som avses.