Felaktiga uppgifter
Det är viktigt att komma ihåg att du lämnar dina uppgifter till oss på heder och samvete. Kraven på att man lämnar riktiga uppgifter är högt ställda. Om du kommer på att du gjort fel är det viktigt att du snarast kontaktar oss om det.
Felaktiga uppgifter
Vikten av att du lämnar rätt uppgift om din inkomst är högt ställda. För att redovisa din inkomst behöver du vara helt säker på vilket belopp du kommer att få innan skatt. Vi uppmanar dig därför att avvakta med att redovisa din inkomst tills det att du har fått en lönespecifikation eller arbetsgivaren har lämnat in uppgifterna till Skatteverket för dig.
Du intygar uppgifterna i månadsansökan på heder och samvete och vid felaktigt intygande kan du bli återbetalningsskyldig, bli av med ditt medlemskap samt riskerar polisanmälan för misstanke om bidragsbrott. Kontakta alltid oss om du är osäker på hur du ska göra, så kommer vi att stödja dig.
Om du har gjort fel i din månadsansökan
På Mina sidor så kan du enkelt rätta en månadsansökan som har blivit fel om inte månadsansökan gått till utbetalning. Om din månadsansökan har gått till utbetalning behöver du kontakta oss för att meddela vad som blivit fel.
Välj månadsansökan i menyn till vänster
Under mina inskickade månadsansökningar väljer du den månadsansökan du vill ändra och klickar på ändra
Ändra och följ instruktionerna
Signera och skicka in
Om du vill rätta en pappersmånadsansökan som du har skickat in per post så måste du kontakta oss för att få en ny blankett.
Omprövning
Om du inte är nöjd med vårt beslut kan du skriftligen begära en omprövning. Förklara varför du anser att beslutet är fel och vilken ändring du vill ha.
Vi måste få din begäran om omprövning inom två månader från det att du fick vårt beslut. Du ska skicka din begäran till
HRAK
Box 494
101 29 Stockholm
Om du, efter vår omprövning, fortfarande är missnöjd med beslutet så kan du överklaga till domstol. Information om hur du då går tillväga finns i vårt omprövningsbeslut.
Att begära omprövning och överklaga a-kassans beslut är kostnadsfritt.
Konsekvenser av felaktiga uppgifter
-
Om du själv upptäcker att vårt beslut har blivit fel så ska du kontakta oss och be att vi rättar beslutet.
Om det är vi som upptäcker att vårt beslut har blivit fel så kommer vi omgående att rätta beslutet om rättelsen är till din fördel. Skulle vår rättelse innebära att din ersättningsrätt försämras så kommer vi att ta kontakt med dig innan vi fattar ett nytt beslut.
-
För oss är det viktigt att den ersättning från a-kassan som du får är rätt. För att det ska bli rätt så ställs det höga krav på dig att du alltid lämnar fullständiga och korrekta uppgifter till oss och att du omgående meddelar oss när något ändras. Gör du inte det så anses du själv ha orsakat att det blir fel och du måste i så fall betala tillbaka om du får för mycket ersättning.Om du själv upptäcker att du har fått för mycket ersättning från a-kassan så ska du omgående kontakta oss och meddela det. Tar du emot ersättning från a-kassan som du inte har haft rätt till utan att säga det till oss så kan du förlora din rätt till ersättning.
Upptäcker vi, genom våra egna kontroller eller genom att du meddelar oss, att du har fått för mycket ersättning så kommer vi fatta beslut om att du är återbetalningsskyldig. Du måste då betala tillbaka det belopp som har blivit fel inom 30 dagar. Betalar du inte tillbaka i tid så riskerar du att få betala dröjsmålsränta och indrivningskostnader.
Återbetalning av ersättning från a-kassan görs till bankgiro 393-2506. På OCR-raden anger du ditt personnummer (tio siffror) om du till exempel har tappat bort, eller inte fått din inbetalningsavi.
Om du inte kan betala hela skulden på förfallodagen, hör av dig till oss så snart som möjligt så undersöker vi möjligheterna till en avbetalningsplan.
Har du fått ett beslut om återkrav som du har frågor om så är du välkommen att kontakta oss. -
Om du lämnar oriktiga uppgifter till a-kassan, eller om du inte i tid meddelar att något har ändrats så kan det innebära att du förlorar ditt medlemskap i a-kassan eller att du blir frånkänd din rätt till fortsatt ersättning från a-kassan. En sådan uteslutning eller ett frånkännande kallas för sanktion och det är en form av straffåtgärd som a-kassan måste vidta mot den som slarvar eller lurar till sig pengar. Utöver ett sanktionsstraff kan du också komma att bli polisanmäld.
Om du själv upptäcker att du har lämnat en felaktig uppgift till oss, eller om du kommer på att det har skett en ändring som vi kanske inte känner till, så är det alltid bättre om du meddelar oss själv än om vi upptäcker felet i våra egna kontroller.
Blir du utesluten ur a-kassan på grund av att du har lämnat oriktiga uppgifter eller på grund av att du inte meddelade oss en ändring i tid så kommer du inte att ha rätt till ersättning från a-kassan under ett års tid, även om du blir medlem på nytt. Ett frånkännande löper vanligen över sex månader och du har under den tiden inte rätt att få ersättning. För att få ersättning igen efter en sanktion så måste du ansöka på nytt och HRAK besluta om din rätt till ersättning.
-
Bidragsbrott innebär vanligtvis fusk eller bedrägeri mot a-kassan eller någon annan myndighet som betalar ut bidrag, men det kan vara viktigt att känna till att även den som slarvar eller är oförsiktig med sina uppgifter till a-kassan kan göra sig skyldig till bidragsbrott. Om vi upptäcker ett eventuellt bidragsbrott så måste vi göra en polisanmälan.
Lämnar du uppgifter som inte stämmer, eller om du gissar hur du ska göra så kan du anses ha uppträtt vårdslöst (d.v.s. oförsiktigt). Om du får felaktiga utbetalningar på grund av att du har varit vårdslös kan din vårdslöshet bedömas vara så grov att du anses ha begått ett bidragsbrott mot a-kassan (läs mer: Bidragsbrottslagen).
Vi vill naturligtvis att de utbetalningar som du får blir rätt och därför vill vi uppmana dig att alltid att kontrollera alla dina uppgifter innan du skickar in dem till oss och att du alltid kontaktar oss så fort du upptäcker att något har blivit fel.
Vi på HRAK finns här för att hjälpa dig – kontakta oss om du är osäker.