Månadsansökan
Månadsansökan är din ansökan om ersättning och underlag för utbetalning av din ersättning. Du kan skicka in ansökan först när månaden är slut och du ska senast skicka in den inom tre månader. Kontakta oss om du är osäker på hur du ska fylla i månadsansökan.
Vad är en månadsansökan?
En månadsansökan är din ansökan om ersättning och underlag för utbetalning av din ersättning.
En månadsansökan gäller alltid en hel kalendermånad.
När ska man skicka in sin månadsansökan?
Du kan skicka in ansökan först när månaden är slut och du ska senast skicka in den inom tre månader. Till exempel måste din månadsansökan för januari månad ha kommit in till a-kassan senast under april månad samma år.
En månadsansökan som kommer in för sent kommer att avvisas.
Vad ska månadsansökan innehålla?
På månadsansökan ska du fylla i om du för den månad som ansökan avser har:
haft inkomster från arbete
ansökt om ersättning från Försäkringskassan.
deltagit i ett arbetsmarknadspolitiskt program, haft praktik, arbetsträning eller andra förberedande insatser genom Arbetsförmedlingen.
haft dagar du inte kunnat söka eller ta arbete på grund av resa, utlandsvistelse eller andra personliga skäl.
fått en förändrad situation exempelvis om du avslutat eller påbörjat ett arbete eller avslutat eller påbörjat studier – även SFI.
Kom ihåg att du ska fylla i alla dagar under månaden, även lördagar och söndagar.
Redovisa din inkomst på månadsansökan
A-kassan ersätter en del av den inkomst du har förlorat när du är arbetslös. Om du får någon inkomst under tiden du får ersättning ska den i de flesta fall redovisas på din månadsansökan. Om du har fått ut en ersättning som det har betalats arbetsgivaravgift för ska den alltid redovisas på månadsansökan.
Även förtroendeuppdrag som arbetsgivaravgift betalas för ska redovisas som inkomst på din månadsansökan. Kontakta din uppdragsgivare eller Skatteverket om du är osäker.
Huvudregeln är att inkomsten ska redovisas den månad den tjänades in men det finns undantag. Du ska alltid ange din inkomst innan skatt, det vill säga din bruttoinkomst.
Du kan läsa mer om hur du fyller i en månadsansökan på sidan hur du ansöker om ersättning.
Gissa inte! Om du är osäker på hur du ska fylla i din månadsansökan så måste du höra av dig till oss och fråga. Om du gör fel på grund av att du inte visste hur du skulle göra så kan du bli återbetalningsskyldig om du får en felaktig utbetalning. Du kan också förlora din rätt till ersättning från a-kassan.
Hur du fyller i månadsansökan
Betala med autogiro
Vanliga frågor
-
För att redovisa din inkomst behöver du vara helt säker på vilket belopp du kommer att få innan skatt. Vi uppmanar dig att avvakta med att redovisa din inkomst tills det att du har fått en lönespecifikation eller arbetsgivaren har lämnat in uppgifterna till Skatteverket för dig.
Om du lämnar felaktiga uppgifter, som du intygar på heder och samvete, kan du bli återbetalningsskyldig och du kan förlora ditt medlemskap i a-kassan.
-
På Mina sidor så kan du enkelt rätta en månadsansökan som har blivit fel om inte månadsansökan gått till utbetalning. Om din månadsansökan har gått till utbetalning behöver du kontakta oss för att meddela vad som blivit fel.
Välj månadsansökan i menyn till vänster
Under mina inskickade månadsansökningar väljer du den månadsansökan du vill ändra och klickar på ändra
Ändra och följ instruktionerna
Signera och skicka in
Om du vill rätta en pappersmånadsansökan som du har skickat in per post så måste du kontakta oss för att få en ny blankett.
-
Nej.
-
Nej. Du ska anmäla sjukdom hos Försäkringskassan.