Påbörja din ansökan om medlemskap i HRAK

Använd BankID

Fyll i formuläret digitalt och signera med e-legitimation. Om du inte har möjlighet att använda e-legitimation går det bra att ladda ner en blankett.

Använd Freja

Fyll i formuläret digitalt och signera med e-legitimation. Om du inte har möjlighet att använda e-legitimation går det bra att ladda ner en blankett.

Använd BankID

Fyll i formuläret digitalt och signera med e-legitimation. Om du inte har möjlighet att använda e-legitimation går det bra att ladda ner en blankett.

Använd Freja

Fyll i formuläret digitalt och signera med e-legitimation. Om du inte har möjlighet att använda e-legitimation går det bra att ladda ner en blankett.

Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna vi får till oss på HRAK. Har du frågor om ett pågående ärende rekommenderar vi dig att kontakta oss.

Välj

  • Den 1 oktober 2025 började den nya lagen om arbetslöshetsförsäkring att gälla.

    Du som redan hade en pågående ersättningsperiod vid denna tidpunkt följer de tidigare reglerna till dess att ersättningsperioden tar slut.

    Du omfattas av de nuvarande reglerna om ett beslut om en ny ersättningsperiod har fattats den 1 oktober 2025 eller senare.

  • För att bli medlem ska du vara anställd i Sverige inom vår bransch, till exempel inom hotell, restauranger, casino, kaféer, konditorier, turistanläggningar, spa, bowling, catering, bingoföretag samt andra nöjesföretag. Det finns inget krav på hur många timmar du måste jobba för att bli medlem, utan det räcker att du är anställd i vår bransch. Om du inte arbetar just nu så ska ditt senaste arbete varit i vår bransch. 

  • Inträdesansökan till HRAK måste vara undertecknad. Därför måste du fylla i en blankett eller göra din ansökan med e-legitimation. 

  • Nej, det blir du inte. För att bli medlem i HRAK måste du ansöka om medlemskap hos oss.


    Fyll i din ansökan till HRAK här.


    Vill du bli medlem i HRF, ansök om medlemskap via deras webbplats. Läs mer om HRF här

  • Du får utträde den sista dagen i den månad din anmälan om utträde har kommit till oss. Utträde kan inte ske retroaktivt. 

  • Nej, din ansökan är bindande. Om du begär utträde får du det samma månad som vi får anmälan. Du måste betala medlemsavgift för den tiden du har varit medlem. 

  • Det kostar 175 kr per månad att vara medlem hos oss.

    Läs mer om medlemsavgiften

     

  • Ersättning från HRAK betalas ut en gång i månaden enligt de nya reglerna. Här kan du se vilket datum vi har vår nästa utbetalningsdag. Du kan skicka in din månadsansökan tidigast när månaden har passerat. 

    Ersättning från HRAK betalas ut en gång i veckan enligt de tidigare reglerna. Veckoutbetalningarna från HRAK sker varje torsdag. Om det infaller en röd dag i veckan sker utbetalningen på fredagen istället. Om du tidrapporterar på måndag får du utbetalningen samma vecka, annars får du din utbetalning veckan efter att du har tidrapporterat. 

  • De första två ersättningsdagarna är så kallade karensdagar, dvs du får ingen ersättning under denna tid. Det är riksdagen som bestämmer om karensdagarna och HRAK kan inte påverka dessa regler.

  • Månadsansökan är din ansökan om ersättning och underlag för utbetalning av din ersättning. Varje månadsansökan avser en kalendermånad och kan inte skickas in förrän den sista dagen i månaden passerat.

    Du har 3 månader på dig att skicka in din månadsansökan. Din månadsansökan för januari månad måste till exempel ha kommit in till a-kassan senast under april månad samma år.

    En månadsansökan som kommer in för sent kommer att avvisas.

    På månadsansökan ska du fylla i om du för den månad ansökan avser har:

    • ansökt om ersättning från Försäkringskassan

    • deltagit i ett arbetsmarknadspolitiskt program, haft praktik, arbetsträning eller andra förberedande insatser genom Arbetsförmedlingen

    • haft dagar du inte kunnat söka eller ta arbete på grund av resa, utlandsvistelse eller andra personliga skäl

    • fått en förändrad situation exempelvis om du avslutat eller påbörjat ett arbete eller avslutat eller påbörjat studier – även SFI

  • Ersättningsperiodens längd bestäms av antalet månader med inkomster på minst 11 000 kronor/månad:

    • 11 månader eller fler: 300 ersättningsdagar.

    • 8–10 månader: 200 ersättningsdagar.

    • 4–7 månader: 100 ersättningsdagar.

     

    Om man inte uppfyller inkomstkravet på en årsinkomst av 120 000 kronor men har haft minst 4 sammanhängande månader med 11 000 kronor /månad, kan man få en ersättningsperiod på 66 dagar.

  • Hur mycket du får i ersättning beror på ett antal faktorer som vi måste ta hänsyn till. Du kan läsa mer om vad som gäller på sidan räkna ut ersättning. Du kan även använda vår kalkylator för en uppskattning av hur mycket du kan få i ersättning.

    Kom ihåg att det inte är en garanti av vad du får i ersättning utan en uppskattning baserat på informationen du uppger.

  • För att kvalificera sig för arbetslöshetsersättning ska man uppfylla ett inkomstvillkor.

    För att uppfylla inkomstvillkoret ska man under de 12 månader som a-kassan beräknar ersättningen på haft en viss minsta inkomst. De 12 månaderna kommer i normalfallet vara de 12 som är precis innan den månad som man ansöker om ersättning för. De minsta inkomsterna som man måste ha haft är följande:

    1. En sammanlagd bruttoinkomst (det man tjänar innan skatt och andra avdrag) från arbete på minst 120 000 kronor under de 12 månaderna man beräknar ersättningen på.

    2. Under minst 4 månader haft en månadsinkomst på 11 000 kronor eller mer.

    Ersättningsperiodens längd bestäms av antalet månader med inkomster på minst 11 000 kronor/månad:

    • 11 månader eller fler: 300 ersättningsdagar.

    • 8–10 månader: 200 ersättningsdagar.

    • 4–7 månader: 100 ersättningsdagar.

    Om man inte uppfyller kravet på en årsinkomst av 120 000 kronor men har haft minst 4 sammanhängande månader med 11 000 kronor /månad, kan man få en ersättningsperiod på 66 dagar.

    Medlemskapets längd påverkar ersättningsnivån

    Hur hög ersättningsnivå man har rätt till beror bland annat på hur länge man har varit medlem i a-kassan. Kompensationsnivåerna som finns är:

    • 80 %: Om man varit medlem minst 12 månader.

    • 60 %: Om man varit medlem 6–11 månader.

    • 50 %: Om man varit medlem 5 månader eller kortare.

    Ersättningsnivån trappas sedan ner under ersättningsperioden:

    • Efter 100 dagar minskar ersättningsnivån med 10 procentenheter.

    • Efter 200 dagar minskar den med ytterligare 5 procentenheter.

     

    Det finns en gräns på hur mycket ersättning som a-kassan kan ersätta. Enligt lagen kan inkomster upp till 34 000 kronor ersättas.

  • Nej.

  • För att du ska kunna få ersättning från a-kassan så måste du vara arbetslös. Om du har en heltidsanställning eller någon annan sysselsättning som fyller upp din tid så anses du inte vara arbetslös. Detta oavsett om du får betalt för din sysselsättning eller om du själv tycker att du har arbetslös tid.

    Utöver att vara arbetslös finns det ytterligare så kallade grundvillkor som du måste uppfylla. Dessa kräver att:

    • du är arbetsför (dvs att du kan arbeta och att du inte är sjuk eller på annat sätt förhindrad att ta ett arbete)

    • du är anmäld som arbetslös och arbetssökande hos Arbetsförmedlingen

    • du i övrigt står till arbetsmarknadens förfogande (dvs att du finns tillgänglig för att kunna ta ett jobb)

  • Nej, normalt får du inte ersättning från a-kassan samtidigt som du studerar. Du kan före studierna ansöka om att få undantas från huvudregeln. Ansökan om studier gör du på Mina sidor under e-tjänster.

  • Nej. Du ska anmäla sjukdom hos Försäkringskassan.

  • Nej.

  • Ja.

  • Ja.

  • Om du till exempel har missat ett besök hos Arbetsförmedlingen eller lämnat återbud skickas ett meddelande till oss och vi kontrollerar då om du fortfarande har rätt till ersättning. 

    Ta kontakt med en handläggare hos oss. 

  • För att redovisa din inkomst behöver du vara helt säker på vilket belopp du kommer att få innan skatt. Vi uppmanar dig att avvakta med att redovisa din inkomst tills det att du har fått en lönespecifikation eller arbetsgivaren har lämnat in uppgifterna till Skatteverket för dig.

    Om du lämnar felaktiga uppgifter, som du intygar på heder och samvete, kan du bli återbetalningsskyldig och du kan förlora ditt medlemskap i a-kassan.

  • Sedan den 1 oktober gäller nya regler för aktivitetsstöd från Försäkringskassan som innebär att ersättningsnivån minskar med 10 procentenheter efter 100 dagar och sedan med ytterligare 5 procentenheter var hundrade dag. Det betyder att ersättningen minskar under hela tiden som du är i program.

    Den lägsta ersättningen du kan få är 365 kronor per dag.

    Läs mer på Försäkringskassans hemsida

    Observera: A-kassan kan inte svara på frågor om aktivitetsstödet, det hanteras av Försäkringskassan.

  • På Mina sidor så kan du enkelt rätta en månadsansökan som har blivit fel om inte månadsansökan gått till utbetalning. Om din månadsansökan har gått till utbetalning behöver du kontakta oss för att meddela vad som blivit fel.

    • Välj månadsansökan i menyn till vänster

    • Under mina inskickade månadsansökningar väljer du den månadsansökan du vill ändra och klickar på ändra

    • Ändra och följ instruktionerna

    • Signera och skicka in

    Om du vill rätta en pappersmånadsansökan som du har skickat in per post så måste du kontakta oss för att få en ny blankett.

  • Om du inte är nöjd med ett beslut som vi har fattat så kan du begära att vi omprövar beslutet.

    När du vill att vi ska ompröva ett beslut så måste du skriftligen begära att vi gör det. Förklara varför du anser att beslutet är fel och vilken ändring du vill ha.

    Vi måste få din begäran om omprövning inom två månader från det att du fick vårt beslut och du ska skicka din begäran till

    HRAK 
    Box 494
    101 29 Stockholm

    Om du, efter vår omprövning, fortfarande är missnöjd med beslutet så kan du överklaga till domstol. Information om hur du då går tillväga finns i vårt omprövningsbeslut.

    Att begära omprövning och överklaga a-kassans beslut är kostnadsfritt.

  • Om du själv upptäcker att vårt beslut har blivit fel så ska du kontakta oss och be att vi rättar beslutet.

    Om det är vi som upptäcker att vårt beslut har blivit fel så kommer vi omgående att rätta beslutet om rättelsen är till din fördel. Skulle vår rättelse innebära att din ersättningsrätt försämras så kommer vi att ta kontakt med dig innan vi fattar ett nytt beslut.

  • För oss är det viktigt att den ersättning från a-kassan som du får är rätt. För att det ska bli rätt så ställs det höga krav på dig att du alltid lämnar fullständiga och korrekta uppgifter till oss och att du omgående meddelar oss när något ändras. Gör du inte det så anses du själv ha orsakat att det blir fel och du måste i så fall betala tillbaka om du får för mycket ersättning.
    Om du själv upptäcker att du har fått för mycket ersättning från a-kassan så ska du omgående kontakta oss och meddela det. Tar du emot ersättning från a-kassan som du inte har haft rätt till utan att säga det till oss så kan du förlora din rätt till ersättning.

    Upptäcker vi, genom våra egna kontroller eller genom att du meddelar oss, att du har fått för mycket ersättning så kommer vi fatta beslut om att du är återbetalningsskyldig. Du måste då betala tillbaka det belopp som har blivit fel inom 30 dagar. Betalar du inte tillbaka i tid så riskerar du att få betala dröjsmålsränta och indrivningskostnader.

    Återbetalning av ersättning från a-kassan görs till bankgiro 393-2506. På OCR-raden anger du ditt personnummer (tio siffror) om du till exempel har tappat bort, eller inte fått din inbetalningsavi.

    Om du inte kan betala hela skulden på förfallodagen, hör av dig till oss så snart som möjligt så undersöker vi möjligheterna till en avbetalningsplan.

    Har du fått ett beslut om återkrav som du har frågor om så är du välkommen att kontakta oss.

  • Om du lämnar oriktiga uppgifter till a-kassan, eller om du inte i tid meddelar att något har ändrats så kan det innebära att du förlorar ditt medlemskap i a-kassan eller att du blir frånkänd din rätt till fortsatt ersättning från a-kassan. En sådan uteslutning eller ett frånkännande kallas för sanktion och det är en form av straffåtgärd som a-kassan måste vidta mot den som slarvar eller lurar till sig pengar. Utöver ett sanktionsstraff kan du också komma att bli polisanmäld.

    Om du själv upptäcker att du har lämnat en felaktig uppgift till oss, eller om du kommer på att det har skett en ändring som vi kanske inte känner till, så är det alltid bättre om du meddelar oss själv än om vi upptäcker felet i våra egna kontroller.

    Blir du utesluten ur a-kassan på grund av att du har lämnat oriktiga uppgifter eller på grund av att du inte meddelade oss en ändring i tid så kommer du inte att ha rätt till ersättning från a-kassan under ett års tid, även om du blir medlem på nytt. Ett frånkännande löper vanligen över sex månader och du har under den tiden inte rätt att få ersättning. För att få ersättning igen efter en sanktion så måste du ansöka på nytt och HRAK besluta om din rätt till ersättning.

  • Bidragsbrott innebär vanligtvis fusk eller bedrägeri mot a-kassan eller någon annan myndighet som betalar ut bidrag, men det kan vara viktigt att känna till att även den som slarvar eller är oförsiktig med sina uppgifter till a-kassan kan göra sig skyldig till bidragsbrott. Om vi upptäcker ett eventuellt bidragsbrott så måste vi göra en polisanmälan.

    Lämnar du uppgifter som inte stämmer, eller om du gissar hur du ska göra så kan du anses ha uppträtt vårdslöst (d.v.s. oförsiktigt). Om du får felaktiga utbetalningar på grund av att du har varit vårdslös kan din vårdslöshet bedömas vara så grov att du anses ha begått ett bidragsbrott mot a-kassan (läs mer: Bidragsbrottslagen).

    Vi vill naturligtvis att de utbetalningar som du får blir rätt och därför vill vi uppmana dig att alltid att kontrollera alla dina uppgifter innan du skickar in dem till oss och att du alltid kontaktar oss så fort du upptäcker att något har blivit fel.

    Vi på HRAK finns här för att hjälpa dig – kontakta oss om du är osäker.

  • På Mina sidor kan du enkelt rätta en tidrapport som har blivit fel.

    1. Välj Rapportera tid i menyn till vänster

    2. Under Inskickade tidrapporter väljer du den vecka du vill ändra och klicka på Rätta/Ändra längst ner till höger

    3. Ändra och följ instruktionerna

    4. Ange varför det blev fel i den förra versionen av tidrapporten och

    5. Signera och skicka in

    Om du vill rätta ett papperstidrapport som du har skickat in per post så måste du kontakta oss för att få en ny blankett.