Viktigt att tänka på
Det finns ett par saker som det är viktigt att du som får ersättning från a-kassan tänker på och att du meddelar oss om något ändras. Läs mer om vad som gäller för dig som får ersättning från a-kassan.
Viktigt att tänka på
Det finns ett par saker som det är viktigt att du som får ersättning från a-kassan tänker på och att du meddelar oss om något ändras.
Om du inte betalar dina medlemsavgifter
Efter tre obetalda medlemsavgifter kommer vi att avluta ditt medlemskap. Har ditt medlemskap avslutats på grund av obetalda medlemsavgifter kan du inte häva beslutet genom att betala i kapp.
Om ditt medlemskap har avslutats på grund av att du inte betalat dina medlemsavgifter i tid så blir du inte medlem automatiskt igen genom att endast betala de obetalda medlemsavgifterna. Du behöver fylla i en ny ansökan för att bli medlem igen.
Om du ansöker om nytt medlemskap senast månaden efter att ditt medlemskap avslutades och du uppfyller villkoren för att bli medlem så fortsätter du på din tidigare medlemsperiod.
Vissa anställningar kan vara grund för medlemskap, men inte ersättningsgrundande
Ibland kan du gå med i a-kassan fast din anställning inte kommer att räknas med då vi prövar om du har rätt till ersättning. Detta gäller till exempel vid särskilt anställningsstöd.
Det finns även anställningsformer som är både grund för medlemskap och som även räknas med då vi prövar om du har rätt till ersättning, till exempel nystartsjobb och etableringsjobb.
Tänk på att vara noga med att ta reda på vad som gäller för just din anställningsform. Kontakta gärna oss om du är osäker
Medlemskap efter utlandsarbete
Kontakta oss för inträde så fort du är tillbaka i Sverige.
Om du har frågor eller känner dig osäker på vad som gäller dig, kontakta HRAK EU/EES på telefon 0771-43 50 60 eller skicka ett meddelande till oss från Mina sidor.
Aktivitetsstöd från Försäkringskassan
Om du har aktivitetsstöd och ditt medlemskap hos oss upphör kommer ditt aktivitetsstöd att sänkas. Du kan bli återbetalningsskyldig om du får mer aktivitetsstöd än du har rätt till på grund av att du inte betalat medlemsavgiften.
Vanliga frågor
-
Månadsansökan är din ansökan om ersättning och underlag för utbetalning av din ersättning. Varje månadsansökan avser en kalendermånad och kan inte skickas in förrän den sista dagen i månaden passerat.
Du har 3 månader på dig att skicka in din månadsansökan. Din månadsansökan för januari månad måste till exempel ha kommit in till a-kassan senast under april månad samma år.
En månadsansökan som kommer in för sent kommer att avvisas.
På månadsansökan ska du fylla i om du för den månad ansökan avser har:
ansökt om ersättning från Försäkringskassan
deltagit i ett arbetsmarknadspolitiskt program, haft praktik, arbetsträning eller andra förberedande insatser genom Arbetsförmedlingen
haft dagar du inte kunnat söka eller ta arbete på grund av resa, utlandsvistelse eller andra personliga skäl
fått en förändrad situation exempelvis om du avslutat eller påbörjat ett arbete eller avslutat eller påbörjat studier – även SFI
-
Ersättningsperiodens längd bestäms av antalet månader med inkomster på minst 11 000 kronor/månad:
11 månader eller fler: 300 ersättningsdagar.
8–10 månader: 200 ersättningsdagar.
4–7 månader: 100 ersättningsdagar.
Om man inte uppfyller inkomstkravet på en årsinkomst av 120 000 kronor men har haft minst 4 sammanhängande månader med 11 000 kronor /månad, kan man få en ersättningsperiod på 66 dagar.
-
Hur mycket du får i ersättning beror på ett antal faktorer som vi måste ta hänsyn till. Du kan läsa mer om vad som gäller på sidan räkna ut ersättning. Du kan även använda vår kalkylator för en uppskattning av hur mycket du kan få i ersättning.
Kom ihåg att det inte är en garanti av vad du får i ersättning utan en uppskattning baserat på informationen du uppger.