Vanliga frågor

Den tidigare försäkringen

Hur beräknades min ersättning?

Från och med den 1 oktober 2025 gäller den nya lagen om arbetslöshetsförsäkring. Om du påbörjade en ersättningsperiod innan den 1 oktober fortsätter du enligt de tidigare reglerna. 

När vi beräknade storleken på din ersättning, d.v.s. din ersättning per dag, enligt de gamla reglerna så baserade vi det på:

  • vad du gjort och om du har arbetat tillräckligt innan du blev arbetslös 

  • hur mycket du har arbetat innan du blev arbetslös 

  • om du har varit medlem hos oss i minst 12 månader och i så fall vilken inkomst du har haft innan du blev arbetslös (inkomstbaserad ersättning eller grundersättning)

  • hur länge du har varit arbetslös (ersättningsnivåer)

  • hur många timmar per vecka du vill och kan arbeta (arbetsmöjlighet)

  • hur många timmar per vecka du är arbetslös (antal ersättningsdagar per vecka) 

Omfattas jag av den tidigare försäkringen?

Från och med den 1 oktober 2025 gäller den nya lagen om arbetslöshetsförsäkring.

Om du fick ett beslut om ersättning den 30 september eller tidigare omfattas du av den tidigare försäkringen till dess att ersättningsperioden tar slut.

 

Hur betalas ersättningen ut?

Från och med den 1 oktober 2025 gäller den nya lagen om arbetslöshetsförsäkring. Med den nya försäkringen ansöker du om ersättning månadsvis, och utbetalningen sker i efterskott varje månad. Det innebär till exempel att du får ersättning för november tidigast i december.

Har du däremot påbörjat en ersättningsperiod före den 1 oktober omfattas du av den tidigare försäkringen och ska fortsätta att skicka in tidrapporter varje vecka.

På HRAK har vi beslutat att medlemmar som omfattas av den tidigare försäkringen även ska få utbetalningar veckovis också efter den 1 oktober.

Vi fortsätter med veckovisa utbetalningar för medlemmar i en pågående ersättningsperiod för att du inte ska behöva ändra hur du planerar din ekonomi eller anpassa din vardag med kort varsel. Det ska vara enkelt att behålla dina rutiner och fokusera på att hitta ett nytt jobb.

Vi betalar ut normalt ut ersättning från a-kassan på torsdagar. 

Ersättningen betalas ut via Swedbanks utbetalningssystem. Anmäl ditt konto, oavsett vilken bank du har, till Swedbanks kontoregister. Klicka här om du har e-legitimation. I annat fall kontakta ditt Swedbank-kontor. 

Om du inte har något konto eller inte har anmält något konto till Swedbank så kommer du att få en utbetalningsavi hemskickad. När du löser in avin kan du ange det kontonummer som du fortsättningsvis vill få din ersättning insatt till. Har du e-legitimation kan du enkelt anmäla vilket konto du vill ha din nästa utbetalning till. Detta gäller oavsett vilken bank du har.

Vid varje utbetalningstillfälle får du en utbetalningsspecifikation. Om du använder Mina sidor får du en elektronisk utbetalningsspecifikation som du kan se när du loggar in. Om du inte använder Mina sidor skickas utbetalningsspecifikationen till dig per post. Där finns information om både din ersättning och din ersättningsperiod.

Hur länge kan jag få ersättning i den tidigare försäkringen?

Enligt de tidigare reglerna är en ersättningsperiod normalt 300 dagar. Om du har barn som är under 18 år när den 300:e dagen infaller så förlängs din period med ytterligare 150 dagar (alltså totalt 450 dagar).

Vad är en tidrapport?

Tidrapporten är din ansökan om ersättning och underlag för utbetalning av din ersättning. För att ersättningen ska kunna betalas ut måste du tidrapportera.